Haku
Viitteet 1-10 / 10
Rahanpesun estämistä koronan varjossa
(23.07.2020)
Finanssivalvonta. Blogi 12/2020
Finanssivalvonta. Blogi 12/2020
Koronapandemia ja sen seurauksena määrätyt rajoitukset ihmisten liikkumiseen asettivat monet uuden tilanteen eteen: ostokset oli totuttu tekemään käteisellä ja pankeissa asiointi oli hoidettu fyysisesti konttorissa käymällä. ...
Tehokas rahanpesun estäminen : riskillisistä asiakkaista kokonaan eroon vai riskien oikeasuhtaista hallintaa?
(15.12.2020)
Finanssivalvonta. Blogi 20/2020
Finanssivalvonta. Blogi 20/2020
Useat kansainväliset raportit viittaavat siihen, että viime vuosina pankit ja myös muut finanssilaitokset ovat aiempaa enemmän rajoittaneet palvelujensa saatavuutta kokonaisille asiakasryhmille. Kyse on niin sanotusta ...
Virtuaalivaluutan tarjoajien toimintaedellytykset muuttuvat merkittävästi sääntelyn myötä
(16.05.2019)
Finanssivalvonta. Blogi 4/2019
Finanssivalvonta. Blogi 4/2019
Laki virtuaalivaluutan tarjoajista (572/2019) tuli voimaan 1.5.2019 ja toi virtuaalivaluutan tarjoajat Finanssivalvonnan valvontaan. Laki on seurausta EU:n nk. viidennen rahanpesudirektiivin ((EU) 2018/843) asettamista ...
Virtuaalivaluutan liikkeeseenlasku edellyttää lupaa Finanssivalvonnalta : keskiössä asiakkaansuoja ja rahanpesun estäminen
(21.10.2021)
Finanssivalvonta. Blogi 8/2021
Finanssivalvonta. Blogi 8/2021
Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, Suomessa virtuaalivaluutan liikkeeseenlasku edellyttää viranomaisen myöntämää lupaa. Myös muualta kuin Suomesta järjestettävä liikkeeseenlasku edellyttää lupaa Finanssivalvonnalta, ...
Mitä rahanpesun estämisen valvonta tarkoittaa Finanssivalvonnassa?
(16.12.2021)
Finanssivalvonta. Blogi 11/2021
Finanssivalvonta. Blogi 11/2021
Finanssivalvonnan Rahanpesun estäminen -toimiston tehtävänä on valvoa sitä, että valvottaviemme kyky estää rahanpesua on lain edellyttämällä tasolla. Valvottaviamme ovat ne finanssimarkkinoiden toimijat, joiden toiminnan ...
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien arviointi haaste valvojalle ja valvottaville
(01.06.2020)
Finanssivalvonta. Blogi 8/2020
Finanssivalvonta. Blogi 8/2020
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen liittyvä sääntely perustuu nykyään vahvasti riskiperusteiselle lähestymistavalle. Riskiperusteisella lähestymistavalla tarkoitetaan sitä, että menettelyt tulee valita aina ...
Turvaa lainsäädännöstä? Näkökulmia virtuaalivaluutantarjoajia koskevaan lainsäädäntökehikkoon
(03.12.2018)
Finanssivalvonta. Blogi 12/2018
Finanssivalvonta. Blogi 12/2018
Virtuaalivaluuttakaupalla rikastuneita on viime aikoina nostettu näkyvästi esille mediassa. Kertomukset tosielämän äkkirikastumisista houkuttelevat ihmisiä, ja jotkut sijoittajat ovatkin harkinneet sijoittavansa osan ...
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien hallinta ei saa haitata kohtuuttomasti pankkipalveluiden saatavuutta
(22.12.2022)
Finanssivalvonta. Blogi
Finanssivalvonta. Blogi
Finanssivalvonta on kuluvana vuonna selvittänyt pankeille lähettämällään kyselyllä korkeariskisten asiakkaiden aiheetonta pankkipalveluiden rajoittamista. Kyselyn pääpaino oli rahanpesun ja terro rismin rahoittamisen ...
Suomi pääsi pois rahanpesun torjunnan tarkkailuluokalta
(08.11.2023)
Finanssivalvonta. Blogi 4/2023
Finanssivalvonta. Blogi 4/2023
Suomen neljän vuoden taival rahanpesun estämisen tarkkailuluokalla on ohi, kun lokakuussa OECD:n hallitusten välinen toimintaryhmä FATF1 (Financial Action Task Force) päästi Suomen pois tehostetusta valvonnastaan. Suomi ...
Ei tule ampua tykillä kärpästä
(18.08.2022)
Finanssivalvonta. Blogi 3/2022
Finanssivalvonta. Blogi 3/2022
Kirjoittaja Jonna Ekström työskentelee Finanssivalvonnassa johtavana lakimiehenä rahanpesun estämisen tehtävissä.