Mitä nuorten talousopetuksessa pitää huomioida?
Raijas, Anu (31.07.2024)
Julkaisija
Suomen Pankki
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080163168Tiivistelmä
Kesäkuun lopulla julkaistiin uusimman talousosaamisen PISA-tutkimuksen tulokset.
Mukana tutkimuksessa oli 14 OECD-maata ja kuusi muuta maata.
Tutkimuksessa mukana olleissa maissa 15:lla on käytössä talousosaamisen strategia. Näistä maista Alankomaat, Brasilia, Espanja, Italia, Itävalta, Kanada, Unkari ja Yhdysvallat ovat kohdentaneet talousopetusta erityisesti nuorille. Talousopetus sisältyy näillä mailla opetussuunnitelmiin ja opetusta on laajennettu myös muille alueille.
Tuoreen PISA-tutkimuksen perusteella nuorten talousosaamisessa parhaimpia maita
olivat Belgian flaamilainen yhteisö, Tanska, Kanada, Alankomaat, Tšekki, Itävalta ja
Puola.
Mukana tutkimuksessa oli 14 OECD-maata ja kuusi muuta maata.
Tutkimuksessa mukana olleissa maissa 15:lla on käytössä talousosaamisen strategia. Näistä maista Alankomaat, Brasilia, Espanja, Italia, Itävalta, Kanada, Unkari ja Yhdysvallat ovat kohdentaneet talousopetusta erityisesti nuorille. Talousopetus sisältyy näillä mailla opetussuunnitelmiin ja opetusta on laajennettu myös muille alueille.
Tuoreen PISA-tutkimuksen perusteella nuorten talousosaamisessa parhaimpia maita
olivat Belgian flaamilainen yhteisö, Tanska, Kanada, Alankomaat, Tšekki, Itävalta ja
Puola.
Julkaisuhuomautus
Artikkelin saavutettava versio löytyy eurojatalous.fi-sivustolta.