Suomen tavaraviennillä on vaikeuksia puolustaa markkinaosuuksiaan
Mäki-Fränti, Petri (11.06.2024)
Volyymi
32Numero
3/2024Julkaisija
Suomen Pankki
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250936Tiivistelmä
Suomen tavaraviennin kasvu on jäänyt jo pitkään maailmankaupan kasvua hitaammaksi. Markkinaosuuksien menetystä selittävät pitkälti kilpailutekijät, joita on kustannuskilpailukyvyn lisäksi vientiyritysten kyky erottua tuotteillaan kilpailluilla markkinoilla. Markkinaosuuksien pitämistä ennallaan on vaikeuttanut Suomen tavaraviennin suuntautuminen sellaisille markkina-alueille ja sellaisiin tuotteisiin, joiden kysynnän kasvu on jäänyt suhteellisen vaatimattomaksi varsinkin finanssikriisin jälkeisinä vuosina.
Julkaisuhuomautus
Artikkelin saavutettava versio löytyy eurojatalous.fi-sivustolta.