Hintojen lähentyminen ja kilpailu euroalueella
(31.07.2002)
Numero
elokuuJulkaisija
Euroopan keskuspankki
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:bof-201408074676Tiivistelmä
Tässä artikkelissa luodaan yleiskatsaus hintatasojen eroihin euroalueella ja kuvataan keskeisimpiä eroihin vaikuttavia tekijöitä.Kaikilla valuutta-alueilla voidaan olettaa esiintyvän jonkinasteista hintahajontaa maiden ja alueiden välillä esimerkiksi maiden erilaisten tulotasojen vuoksi.Tästä huolimatta suuria maidenvälisiä eroja avoimen sektorin tavaroiden ja palveluiden hinnoissa voidaan pitää osoituksena siitä, että markkinat eivät ole yhdentyneet riittävästi ja ettei kilpailu ole tarpeeksi tehokasta. Saatavissa olevat tilastot viittaavat siihen, että useiden avoimen sektorin tavaroiden ja palveluiden hintahajonta on suurempi euroalueen maiden välillä kuin yksittäisissä maissa.Näin ollen sisämarkkinoiden toimintaa on mahdollista tehostaa vielä entisestään.Euron käyttöönotto on tärkeä askel Euroopan markkinoiden yhdentymisessä.Kun euron myötä valuuttakurssien vaihteluihin liittyvä epävarmuus eliminoituu, transaktiokustannukset pienenevät ja hintojen vertailtavuus kasvaa, kaupankäynnin ja kilpailun edellytykset euroalueella paranevat, mikä puolestaan edistää avoimen sektorin tavaroiden ja palvelujen hintojen lähentymistä.Euroalueen maiden välillä on kuitenkin edelleen kaupan ja tehokkaan kilpailun esteitä.Esteiden poistamiseksi on ryhdyttävä lisätoimiin niin, että säännöstely vähenisi ja kilpailu tehostuisi Euroopan hyödykemarkkinoilla,ja voitaisiin siten hyödyntää kaikki sisämarkkinoista saatavat edut. Yhdentyneet ja tehokkaasti toimivat hyödykemarkkinat helpottavat myös EKP:n vakauteen tähtäävän rahapolitiikan harjoittamista.